Information till alla medlemmar i Dalviks Odlarförening

Vid försäljning av lott vill vi i styrelsen att man i första hand kontaktar styrelsen för att se om det finns någon på kö, skulle detta ej finnas har du som ägare av lotten full rätt att sköta försäljningen på egen hand, tänk bara på att informera när du har tankar på att sälja och när affären är färdig!

Så här ska kompost- och avfallshantering gå till på odlingsområdet. Sköts detta på rätt sätt slipper vi ett onödigt merarbete för respektive arbetsgrupp.

Det är tillåtet och bra att ha en egen kompost på sin lott. Det ger dig gratis jord.

Vill du använda föreningens kompost ska du följa dessa regler:

• Lägg BARA grönt eller torrt tunt växtavfall i den nya komposten bakom bokhäcken. Stapla upp det mot väggarna så högt upp du kan.
  • Lägg grästorvor och jord i gropar i kärrområdet (är du osäker fråga arbetsgruppen).
  • Klipp smala grenar till max 20 cm långa bitar eller gör upp med arbetsgruppen om att mala det i vår kompostkvarn, innan du lägger det i komposten.
  • Mal grövre grenar, såsom vinbärsbuskegrenar i kompostkvarnen med hjälp av arbetsgruppen och använd gärna det söndermalda till din egen lott för t.ex. marktäckning.
  • Lägg gammal frukt och gamla grönsaker långt ifrån det yttre staketet och inte i komposten, för att inte rådjuren ska hoppa över staketet för att ta det ätbara.
  • Har du fräsch frukt du vill ge rådjuren under vintern lägg det i skogen och inte på odlingsområdet. Frukt lockar in rådjuren på området och vi vill inte ha dem här utan låt dem stanna i skogen.

Du får alltså inte slänga långa grenar, grövre grenar eller stora grästuvor och jord i komposten!

Du får absolut inte slänga ruttet eller friskt virke, impregnerat virke eller annat material som är oorganiskt (t.ex plast, plåt eller annan metall). Det ska DU köra till sortergården. Du får heller inte slänga skräp eller annat avfall varken i komposten eller utanför området i naturen.

Det finns allmän gratis jord i gamla komposten vid lott 100/ lott 101 och den får du ta när den är klar, just nu ligger den i träda för att bli jord. (Är du osäker fråga styrelsen).

Alla andra jordhögar är privata och de som beställt dem har betalat dem. Ta alltså inte av någon annans beställda jord.

Om du är sista bilen på området, kom ihåg att låsa grinden innan du kör hem!

Information om sniglar

Bevattningsregler

Rådande klimatförändringar gör att vi kan räkna med perioder av liten nederbörd och torka, det gör att behovet av bevattning kan komma att öka än mer.

Då vår bevattningsanläggning inte klarar av att många vattnar samtidigt, är det viktigt att våra ordningsregler följs.

• Det kommunala färskvattnet är till för att vi ska få tillgång till dricksvatten m.m., det är inte till bevattning. Vid extrem torka kan detta vatten användas med vattenkanna
  • Vattning med spridare är bara tillåten på morgon (innan kl 9) eller kväll (efter kl 18) och under uppsyn
  • Handvattna med vattenkanna eller handvattna med slang och munstycke
  • Endast det man odlar på sin lott får vattnas alltså inga gräsytor. Det är alltså förbjudet att vattna gräsmattor, de klarar sig även om de tillfälligt torkar ut
  • Tänk på att det är många som vill vattna så vattna effektivt för att fler ska få vattna
  • Styrelsen kan vid torka eller fel i bevattningssystemet från tid till annan införa begränsningar i bevattningen, till exempel att bevattning endast får ske vissa tider eller en uppdelning om vilka lotter som får vattna viss tid eller dag, för att minska belastningen i bevattningssystemet. Meddelande sätts upp på redskapsboden samt på hemsidan
  • Vattnet som kommer från ån vattnas med i första hand. Är trycket ofta dåligt i den närmaste kranen kontakta styrelsen

Några goda råd hur man vattnar på ett effektivt sätt t ex:

• Begränsa vattning vid stark sol och blåst. Vattna aldrig i direkt solsken 85-90% av vattnet dunstar direkt.
  • Vattna gärna på kvällen eller tidig morgon då avdunstningen är minst. När du vattnar, vattna ordentligt och sällan. Vattnet skall långt ned i jorden så att det stannar. Ytlig bevattning gör att rötterna söker sig uppåt och torkar fortare.
  • Luckra jorden ofta, då blir avdunstningen mindre.
  • Använd gärna täckodling som minskar vattenavdunstningen.

/Styrelsen

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)